Afrika Selatan. Temu bual dengan Afrika Selatan. Dan terdapat perubahan yang tidak dijangka di tengah-tengah temuduga.

Persahabatan antara Afrika Selatan dan Brazil
Kami berada di dalam bas antara Johannesburg dan Durbain.

Sebelum saya mula saya perlu mengatakan bahawa wawancara ini telah dilakukan sepenuhnya. Kami tidak mempunyai masa untuk memikirkan skrip dan ia dilakukan dengan tekad sahaja. Pada cadangan Lexiegh sendiri. Dia mahu sesuatu yang sahih! Cara terbaik untuk melakukan itu adalah untuk melakukannya seperti ini, untuk telefon bimbit untuk merekodkan dan itu sahaja. Lexiegh adalah orang yang hebat yang saya temui semasa menaiki bas selama 7 jam dan tayar rata di tengah-tengah Afrika Selatan. Kami berkongsi banyak petualangan dan situasi di mana kami dapat membantu antara satu sama lain. Dan sebagainya dilahirkan persahabatan antara Brazil dan Afrika Selatan. Anda boleh melihat video asal pada akhir siaran ini.

Seperti biasa pada blog ini, saya akan mempunyai warna hijau dalam ucapan dan Lexiegh warna merah. Dan tanpa ado mari kita pergi ke temuduga!

Romulus: Saya di sini dengan Lexiegh

Lexiegh: Hello!

- Kami bertemu dengan bas dari Joburg (Johannesburg) ke Durbain dan kami akan melakukan wawancara mengenai Afrika Selatan. Mengenai beberapa keunikan yang kami ada di sini. soalan pertama:

- Saya sudah bersedia, datang

- Lexiegh, bagaimana pendapat anda tentang negara anda? Ia adalah tempat tinggal yang baik, mempunyai sesuatu yang perlu diperbaiki, seperti apa pemerintah? Perkara seperti itu.

- Saya rasa ia adalah tempat yang baik, tetapi saya juga berpendapat bahawa, seperti semua perkara dalam hidup, selalu ada ruang untuk diperbaiki. Oleh itu, dalam soal politik, budaya, agama, rasisme, selalu ada ruang untuk peningkatan. Tetapi saya suka di mana saya dilahirkan dan menghargainya.

- Sangat bagus. Dan orang datang ke sini ke Afrika Selatan ...

- Orang suka anda?

- Ya, seperti saya, pertama untuk pelancongan, menjelajah, melihat haiwan (di safari) dan perkara-perkara seperti itu. Tetapi saya percaya bahawa Afrika Selatan melampaui itu. Oleh itu, saya ingin mengetahui pendapat anda mengenai Apartheid dan topik yang berkaitan. Maaf….

Tidak, tidak, tidak apa-apa. Nah, kami fikir orang dari negara lain atau benua, ketika mereka berfikir tentang Afrika Selatan, memikirkan haiwan yang berjalan di sepanjang jalan. Mereka tidak fikir Afrika Selatan cukup canggih, atau liberal di beberapa negeri. Tetapi saya tidak menyalahkan mereka kerana mereka tidak mempunyai maklumat seperti itu. Berapa banyak Afrika Selatan telah berkembang.

Oleh itu, kembali kepada isu Apartheid, terdapat masalah yang sama di sini (misinformation). Saya fikir kita telah pergi jauh, kerana kita mempunyai Afrika Selatan sejak Nelson Mandela dibebaskan dari penjara. Dan tidak membalas dendam terhadap kerajaan Afrika Selatan. Dan itu adalah masa yang lalu. Jadi luka ini sedang sembuh.

Saya tidak mahu berbohong dan berkata, kami sampai di sana, tetapi kami sedang dalam perjalanan.

- Baiklah. Jadi saya percaya ia bertambah baik bukan ?!

- Ya, kita dalam perjalanan.

- Nah, dan apa tempat kegemaran anda di Afrika Selatan?

- Pantai! Anda tidak perlu selesai bertanya! Pantai adalah tempat kegemaran saya!

- Tetapi pantai di Cape Town, atau di Durbain, pantai mana?

- Pantai di Durbain! Ia tidak seperti pantai lain. Dan ia mempunyai iklim yang baik. Apa yang sedang kita lalui sekarang (Disember). Anda tahu, bagi saya ia bukan hanya pantai itu sendiri. Tetapi kami percaya (orang kulit hitam) yang berbeza dengan kolam renang, di laut, ketika ombak datang dan naik di badan anda. Mereka menghilangkan apa sahaja masalah yang anda ada: emosi, mental, fizikal, gelombang menghapuskan. Ini adalah cara untuk membebaskan diri. Dan itulah yang saya percaya.

- Di Brazil, kita mempunyai sesuatu yang serupa ... sebenarnya tidak, maksudnya tidak begitu mendalam. Tetapi mereka yang mempercayai Iemanjá, pada awal tahun, melompat tujuh gelombang dan melemparkan bunga ke laut. Mereka mengatakan bahawa ini adalah cara untuk menjamin tahun baru yang baik.

- Ya, seperti yang kamu katakan, tidak terlalu dalam ...

Soalan seterusnya.

- Apa pendapat anda mengenai pengasingan antara kulit hitam dan kulit putih ini?

- Saya benci itu!

- Saya juga benci!

- Dan anda bukti itu! Ngomong-ngomong, perjalanan menaiki bas kami benar-benar rasis. Secara peribadi, saya tidak mengesyorkannya. Saya rasa tidak ada yang boleh menguasai hanya kerana mereka berkulit putih, India, hitam, hodgepodge, atau apa sahaja. Kerana jika anda memotong orang, mereka akan berdarah dengan cara yang sama. Saya fikir kita harus memperlakukan orang seperti yang mereka mahu diperlakukan. Tidak kira warna kulit. Saya boleh menjadi baik kepada anda, walaupun anda tidak baik kepada saya. Terdapat mentaliti di Afrika Selatan, bukan untuk semua orang, tetapi untuk beberapa orang. Mereka berfikir bahawa mereka mesti diberi pampasan dalam beberapa cara. Orang-orang ini masih terpisahkan dalam fikiran mereka. Orang lain berfikir seperti ini: "Saya lebih baik daripada anda, kerana saya berkulit putih". Dan mereka salah.

Saya ingin kita melihat satu sama lain sebagai orang. Bahawa orang hidup bersama dengan baik. Sama seperti anda dan saya!

- Dan hanya untuk melengkapkan jawapan, saya berpendapat bahawa memperlakukan orang tanpa mengira warna adalah apa yang akan menjadikan kita tumbuh sebagai manusia, untuk menjadikan dunia yang lebih baik.

- Lelaki, jika anda menonton ini ... Saya berjumpa dengan lelaki ini HARI INI!

Dan ini secara literal merupakan contoh dari apa yang kita bercakap di sini!

Saya bertemu dengannya hari ini, tetapi dia nampaknya orang yang baik, harmoni, dan sejak itu kita menghadapinya, hidup bersama. Saya merasakan tenaganya dan berfikir ... Dia adalah seseorang yang boleh saya tinggali.

- Dan dengan cara yang sama saya merasakan tenaganya yang baik dan ... sejak itu kita telah melakukan sesuatu bersama, untuk mengatasi halangan ini, antara kulit hitam dan kulit putih. Kita lebih dari itu.

Sebagai contoh: kami cuba mendapatkan Uber untuk ke sini, tetapi aplikasi tidak berfungsi. Jadi mereka cuba mengenakan lebih daripada dua kali harga, semata-mata kerana dia dengan seorang lelaki kulit putih.

- Ya mereka berfikir: "dia berkulit putih sehingga dia punya wang".

- Ketika itulah dia menjelaskan situasinya kepada saya, dan saya tidak mahu mempercayainya. Tetapi kemudian aplikasinya kembali berfungsi dan harganya naik, dan kurang dari separuh harga yang mereka mahukan untuk kami. Oleh itu, saya berpendapat bahawa di Afrika Selatan (dan juga di Brazil) ini perlu diperbaiki. Pada masa itulah saya menyedari bahawa apa yang dimulakan oleh Mandela itu bagus, tetapi masih bukan yang terbaik.

- Tidak, sebenarnya tidak.

- Dan, orang Brazil, jika anda datang ke Afrika Selatan, beli kad data dari sini. Kerana anda masih tidak mempunyai Wifi di mana sahaja.

- Dan kami benar-benar terpaksa naik dan turun dari seluruh stesen bas Durbain. Hanya kerana itu. Tetapi lihat, kita sedang makan malam sekarang! Saya makan malam dengan seseorang yang saya temui hari ini!

- Dan kami di sini hanya kerana kami berkawan, kerana kami tidak melihat perbezaan ini, bahawa seseorang harus diperlakukan secara berbeza kerana warna.

- Oh, anda kelihatan sangat comel ketika anda tersenyum! Ah sekarang semakin merah.

- Lihat, itulah sebabnya menjadi putih buruk, kerana anda berubah menjadi merah! Kami adalah orang yang berwarna.

- Dan anda! Sekiranya seseorang memukul anda, anda berwarna kelabu, ungu ...

- Dan jika kita jatuh sakit kita bertukar menjadi hijau.

- Dengan kami anda boleh malu, anda boleh jatuh sakit, anda boleh dipukul ... tidak ada yang berubah, kami adalah warna yang sama. Dan kami menyukainya dan menghargainya kerana begitulah keadaan kami.

Mari ubah wawancara ini!

- Apa?

- Tunggu, biarkan saya memperbaiki rambut saya.

- Oh dan semasa perjalanan mereka memberi saya nama panggilan di dalam bas. Mereka memanggil saya John, kerana "Rômulo" terlalu besar untuk mereka.

- Benar, dia Tuan H atau John, Romulus sangat besar.

Ok, tapi biar saya tanya awak sekarang. Dan jujurlah. Apa yang anda tahu tentang Afrika Selatan? Saya katakan, anda tidak datang ke sini untuk apa-apa. Anda mesti mahu melihat sesuatu.

- Nah, apa yang saya tahu mengenai Afrika Selatan hanyalah apa yang dikatakan label. Yang merupakan negara dengan kepelbagaian fauna dan flora. Tempat di mana anda mempunyai hutan, di mana anda boleh pergi ke safari, tetapi bertukar dari senjata ke kamera. Maksud saya, ini bukan safari memburu tetapi safari foto. Dan Apartheid sudah berakhir. Itulah yang saya fikirkan sehingga saya datang ke sini. Dan bahawa Nelson Mandela adalah pemimpin yang hebat dan telah membawa Afrika Selatan ke tahap yang lain.

Tetapi ketika saya sampai di sini, saya tidak fikir lagi ... Saya rasa ia mempunyai banyak lagi kaitan dengan Brazil. Di sana, kami juga berusaha untuk berevolusi, menyesuaikan diri ... Dan yang paling saya sukai mengenai Afrika Selatan adalah majlis resepsi. Orang Afrika Selatan menyambut anda, walaupun anda lelaki kulit putih seperti saya. Mereka juga mengekalkan tenaga yang baik dalam cara mereka melakukan sesuatu. Dan tidak semua negara mempunyai ini. Contohnya, jika anda pergi ke beberapa negara di Eropah mereka agak sejuk. Di Brazil, mereka tinggal bersama, membuat lawak dengan segalanya. Dan mungkin di sini agak seperti itu.

- Kami suka jenaka bukan ?!

Hanya satu lagi soalan dan kami selesai.

- Ya ampun!

- Anda tidak boleh menemu ramah orang di mana-mana dan berfikir bahawa tidak ada yang akan menemu ramah anda. Saya akan menemu ramah anda sekarang!

- Tetapi saya tidak bersedia untuk itu. Tetap saja, mari kita lakukan ini.

- Ya, saya tahu, anda tidak akan pernah. Tetapi itulah cara saya yang dominan.

Nah, jika anda boleh mengubah satu perkara di seluruh dunia, tidak kira di mana anda berada dari atau di mana anda berada, apa yang akan anda berubah?

- Saya fikir saya akan mengubah kepercayaan orang ...

Saya percaya bahawa setiap orang harus percaya pada sesuatu. Jadilah dalam Tuhan, jadilah dalam diri seseorang ... kerana memiliki iman itu perlu.

Sekiranya seseorang tidak mempercayai apa-apa, itu boleh menghancurkannya. Dia boleh tertekan, atau bahkan bunuh diri ... kerana tidak mempercayai apa-apa. Oleh itu, jika saya dapat mengubah satu perkara di dunia, saya akan mempercayainya.

- Kerana? ya, saya tahu anda sudah menjelaskan, tetapi saya rasa kita belum sampai ke jantung "John". Mengapa anda mengatakan bahawa anda akan mempercayai semua orang? Baiklah dan kemudian saya juga akan menjawab soalan terakhir itu dan kita sudah selesai.

- Kerana apabila anda percaya pada sesuatu atau percaya pada seseorang, anda mempunyai alasan untuk hidup.

- Oh, itu sangat dalam!

- Tetapi itu benar! Saya tidak peduli jika anda percaya kepada Tuhan, Allah, Buddha ... bukan itu. Saya bercakap mengenai jenis kepercayaan yang lain. Sekiranya anda mempunyai impian untuk dipenuhi, keluarga untuk bersatu, atau potensi untuk anak membesar, maka anda mempunyai cukup alasan untuk terus hidup.

- Baiklah, sekarang saya akan menjawab soalan yang sama. Apa yang akan saya ubah di dunia?

... Ini akan menjadi cara kita melihat orang lain.

- Dan saya perlu bertanya, mengapa?

- Kerana sebaik sahaja anda menyedari bahawa orang lain itu sama lemahnya dengan anda, bahawa orang itu memerlukan cinta yang banyak, rasa hormat yang anda perlukan, maka anda berhenti melihat warna orang itu dan mula menyedari keindahannya. Dengan cara kemanusiaan, dalam skala global. Dan tentang mengubah kepercayaan orang terhadap sesuatu, saya akan menaruh kepercayaan pada cinta. Cinta menyembuhkan segalanya. Saya telah berada di tempat yang sangat sukar untuk membincangkan sisi emosi, yang saya perlukan iman untuk dapat diatasi. Dan jika saya tidak mempercayai kekuatan yang lebih besar, saya tidak akan pergi. Itulah yang menarik saya. Dan hari ini saya dapat mengatakan: Saya masih hidup.

- Ya, sama yang saya dapat katakan ... Saya berada di tempat yang sangat dalam, dalam masalah yang sangat sukar bagi saya. Mungkin bagi orang lain itu bodoh, tetapi bagi saya itu tidak dapat diatasi. Dan iman itulah yang membuat saya tumbuh dan membuat saya keluar dari sana. Rasanya seperti seseorang berkata kepada saya: Hei, Anda masih punya alasan untuk terus maju, tetap hidup, untuk keluar dari lubang.

- Dan itu sahaja! Dan itulah (masa yang sama)

Oleh itu, jika anda menonton (membaca) ini, ketahuilah bahawa tidak ada yang lebih besar daripada cinta, rasa hormat itu, dan tidak ada yang lebih baik daripada bertemu "Jonh"! 😆

- Ah, saya akan memeluk anda! Kerana itulah yang dilakukan oleh orang Brazil! haha 😆.

Sekiranya anda menikmati temu ramah ini. Sila ikuti kami di sini. hanya dengan e-mel anda pada butang merah. Pelukan kepada semua dan sehingga jawatan seterusnya. Ú????

AFRIKA ASIA EROPAH NORTHAMERICA OCEANIA SOUTHAMERICA

Wawancara

Rômulo Lucena Lihat Semua →

Berkongsi pengalaman perjalanan, bawa sedikit budaya dan sejarah agar perjalanan anda menjadi lebih damai.
Kami membuat lawatan pertama dan anda ikut kami.

Tinggalkan komen anda di sini

Ikuti

Lihat e-mel anda dan sahkan

%d Blogger seperti ini: